Odmowa wypłaty odszkodowania przez Ubezpieczyciela


ODMOWA WYPŁATY ODSZKODOWANIA PRZEZ UBEZPIECZYCIELA


Obowiązek informacyjny w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania.

 

Informacja o odmowie wypłaty odszkodowania w całości lub też w części w przypadku stwierdzenia przez zakład ubezpieczeń, że odszkodowanie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości niż wskazana w zgłoszonym roszczeniu, zakład ubezpieczeń, stosując terminy dotyczące wypłaty odszkodowań, jest zobowiązany poinformować o tym w formie pisemnej osobę występującą z takim roszczeniem. Informacja w tym zakresie powinna zawierać okoliczności i podstawę prawną uzasadniającą podjęcie decyzji odmownej, w tym nieuwzględnienie okoliczności wskazanych przy zgłaszaniu roszczenia.

Zakład ubezpieczeń jest także zobowiązany do pisemnego poinformowania o możliwości dochodzenia roszczenia na drodze sądowej. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 3 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, jeżeli świadczenie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości niż określona w zgłoszonym roszczeniu, zakład ubezpieczeń informuje o tym pisemnie osobę występującą z roszczeniem, wskazując na okoliczności oraz na podstawę prawną uzasadniającą całkowitą lub częściową odmowę wypłaty świadczenia. Informacja zakładu ubezpieczeń powinna zawierać pouczenie o możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.

Podobna regulacja zawarta jest w art. 14 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych - jeżeli odszkodowanie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości niż określona w zgłoszonym roszczeniu, zakład ubezpieczeń informuje o tym na piśmie osobę występującą z roszczeniem w terminie, o którym mowa w ust. 1 albo 2, wskazując na okoliczności oraz podstawę prawną uzasadniającą całkowitą lub częściową odmowę wypłaty odszkodowania, jak również na przyczyny, dla których odmówił wiarygodności okolicznościom dowodowym podniesionym przez osobę zgłaszającą roszczenie.

 Pismo zakładu ubezpieczeń powinno zawierać pouczenie o możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej. Niezależnie od strony inicjującej kontakt należy wskazać, że wszelka komunikacja ze strony zakładu ubezpieczeń powinna być prowadzona z zachowaniem należytej staranności związanej z zawodowym charakterem prowadzonej przez niego działalności ubezpieczeniowej.


Komunikacja z zakładem ubezpieczeń w toku postępowania likwidacyjnego

Odwołanie w Postępowaniu Likwidacyjnym

Dochodzenie roszczeń w postępowaniu likwidacyjnym

 

Ponadto, uzasadnionym jest oczekiwanie od zakładu ubezpieczeń, że osobie zgłaszającej roszczenie, niezwłocznie po jego dokonaniu zostaną przekazane przez zakład ubezpieczeń dane kontaktowe likwidatora prowadzącego postępowanie likwidacyjne, umożliwiające bezpośredni i szybki z nim kontakt za pośrednictwem telefonu, poczty elektronicznej lub innego kanału komunikacji w zależności od możliwości danego zakładu ubezpieczeń.

Wszelkie informacje przekazywane przez likwidatora w toku postępowania likwidacyjnego powinny cechować się rzeczowością, przystępnością i zrozumiałością.

 

 

W przypadku ewentualnych pytań Zapraszam do kontaktu.

Adw. Sebastian Możdrzeń


Kancelaria Prawna Rzeszów, Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela, Odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń Kancelaria, 

 

 

Contact Form