Zapłata Zadośćuczynienia za naruszenie praw Pacjenta

  


Zadośćuczynienie za naruszenie praw pacjenta przez Szpital


Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta gwarantuje pacjentom prawa, które winna zapewnić placówka medyczna. W przypadku naruszenia praw pacjenta, obowiązków, które winny spełnione przez Szpital, pacjentowi przysługuje roszczenie z tytułu zadośćuczynienia.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, iż wyrządzenie szkody na osobie i naruszenie praw pacjenta stanowią odrębne czyny bezprawne, mogące stanowić podstawy do dochodzenia roszczenia z tytułu zadośćuczynienia.

Zatem lekarz lub lekarz dentysta, a także np. zatrudniający ich zakład leczniczy mogą niezależnie czy doszło do wyrządzenia krzywdy, odpowiadać wyłącznie za naruszenie praw pacjenta. W tym przypadku przede wszystkim może chodzić o zawinione naruszenie prawa pacjenta do informacji oraz zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych.

Może się zatem zdarzyć, że nawet mimo braku doznania przez pacjenta krzywdy na osobie lub doznania przez pacjenta szkody w związku z wystąpieniem bardzo rzadkich powikłań, za które podmiot leczniczy nie odpowiada, to pacjentowi będzie przysługiwało zadośćuczynienie pieniężne za zawinione naruszenie praw pacjenta.

Jeżeli natomiast w następstwie naruszenia praw pacjenta dojdzie do uszkodzenia ciała, wywołania rozstroju zdrowia czy pogorszenia stanu zdrowia pacjenta, pacjent może wystąpić z roszczeniami o zadośćuczynienie pieniężne oraz o odszkodowanie wyrównujące szkodę poniesioną w związku z pokryciem kosztów leczenia oraz innych kosztów i wydatków.

Jak wynika zatem z powyższego, zadośćuczynienie pieniężne przysługuje za naruszenie praw pacjenta, nawet w sytuacji, gdy same świadczenia medyczne były wykonane w sposób prawidłowy, a ich skutki nie spowodowały szkody na osobie pacjenta.

Naruszenie praw pacjenta – Kancelaria Adwokacka w Rzeszowie

Ustawa z dnia 6.11.2008 r. (z późniejszymi zmianami) o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta przewiduje obszerny katalog praw pacjenta. Jednak nie w każdym przypadku naruszenia praw pacjenta możliwe jest domaganie się pieniężnego zadośćuczynienia

Obecnie art. 4 wskazanej ustawy stanowi, że w razie zawinionego naruszenia praw pacjenta sąd może przyznać poszkodowanemu odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę na podstawie art. 448 k.c.

Jednocześnie ustawa zawiera katalog sytuacji, w których zadośćuczynienia pieniężnego nie można żądać w razie zawinionego naruszenia prawa pacjenta do:

  • przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie, prawa do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych,
  • prawa dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia pacjenta,
  • prawa do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.

Poza przywołanymi wyjątkami, art. 4 ustawy jest podstawą żądania zadośćuczynienia w razie naruszenia jakichkolwiek praw pacjenta – przepis ten ma charakter uniwersalny.


Zasądzenie zadośćuczynienia jest możliwe wówczas, gdy naruszenie jest zawinione.


Odwołując się do wskazanego katalogu, podnieść należy, że wywołuje on wątpliwości, w zakresie braku roszczenia w przedmiocie zawinionego naruszenia prawa pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej. Prawo to jest bowiem ściśle związane z prawem pacjenta do informacji o swoim stanie zdrowia, rokowaniach, a tym samym z prawem do wyrażenia tzw. świadomej zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych (lub do wyrażenia w tym zakresie sprzeciwu), a także z prawem do prywatności. W takim przypadku jedyną podstawą żądania wynagrodzenia szkody niemajątkowej wydaje się zawinione naruszenie prawa do zgody i prawa do informacji (brak dostępu do dokumentacji często będzie skutkował właśnie naruszeniem prawa do informacji, a tym samym nierzadko sama zgoda będzie uznana jako wadliwa.

 

Adw. Sebastian Możdrzeń


Kancelaria Adwokacka w Rzeszowie adw. Sebastian Możdrzeń świadczy usługi prawne związane z dochodzeniem roszczeń związanych z naruszeniem praw pacjenta, zawinionym leczeniem, sporami ze Szpitalami, Zakładami Ubezpieczeń. 

Contact Form