Rabat w kosztorysie naprawy
RABATY STOSOWANE W KOSZTORYSACH - WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA
Częstą praktyką w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych stało się amortyzowanie części oryginalnych poprzez wskazywanie przez Zakłady Ubezpieczeń możliwości uzyskania rabatów w zakładach naprawczych, czy też sieciach dealerskich. Niniejsze w sposób jednoznaczny wpływa na wysokość ustalonego odszkodowania. Należy jednak rozważyć, czy taka praktyka jest dozwolona i czy osoba poszkodowana musi się do niej zastosować.
Zakłady Ubezpieczeń argumentują, że można zakupić części oryginalne, dystrybuowane poza siecią producenta pojazdu, za znacznie niższą kwotę finalną, z uwagi na występujące rabaty czy też upusty marketingowe; w szczególności, iż tego typu rabat na części można uzyskać w sieci warsztatów współpracujących z danym zakładem ubezpieczeń.
Podkreślenia jednak wymaga, na co także zwraca uwagę Rzecznik Finansowy, że opisane wyżej praktyki dotyczące dokonywania potrącenia cen części o określony procent i uzasadnianie powyższego występującymi na rynku rabatami są niczym innym jak dokonywaniem potrąceń amortyzacyjnych, czyli dokonywaniem obniżenia kwoty odszkodowania o określony procent, co jest niezgodnie z treścią art. 361 § 2 k.c. i art. 363 § 1 k.c.
Nawet gdyby przyjąć, że prawdziwe są tezy o rabatach udzielanych w warsztatach naprawczych współpracujących z danym ubezpieczycielem, to należy podkreślić, że poszkodowany ma prawo do wyboru sposobu naprawienia szkody oraz warsztatu, który miałby przeprowadzić naprawę. W związku z powyższym w przypadku podjęcia decyzji o wyborze sposobu naprawienia szkody poprzez wypłatę kwoty odszkodowania na rachunek poszkodowanego jako miarodajne koszty naprawy pojazdu powinny być brane pod uwagę obiektywne i uśrednione koszty w warsztatach funkcjonujących na rynku, nie zaś koszty w warsztacie wskazanym przez zakład ubezpieczeń.
Czy dochodzenie odszkodowania za uszkodzony pojazd w kolizji, czy wypadku musi uwzględniać udzielane przez Zakłady Ubezpieczeń rabaty na części, czy usługi?
Poszkodowany nie ma bowiem obowiązku dokonywać zakupu części lub przeprowadzać naprawy pojazdu we wskazanym warsztacie naprawczym, a do tego w konsekwencji sprowadza się argumentacja ubezpieczyciela, dowodzącego, że określone części zamienne można zakupić w cenie odpowiednio niższej we wskazanym indywidualnie podmiocie.
Poszkodowany zatem ma prawo do tego, aby za ustaloną kwotę odszkodowania móc naprawić pojazd w wybranym warsztacie naprawczym, zaś rabaty nie są elementami powszechnie obowiązujących cen na rynku części zamiennych. Jeżeli w procesie wyceny wysokości szkody przyjmuje się czynniki niewystępujące na rynku lub też występujące sporadycznie, to należy uznać, że nie jest to obiektywna wycena kosztów naprawy pojazdu.
Adwokat Sebastian Możdrzeń