Odwołanie i Reklamacja od stanowiska Zakładu Ubezpieczeń


ODWOŁANIE i REKLAMACJA OD DECYZJI UBEZPIECZYCIELA


 

Wydawane w toku postępowania likwidacyjnego przez Zakład Ubezpieczeń czynności oraz stanowiska, w tym przyjmujące odpowiedzialność za dane zdarzenie, jak również odmawiające wypłatę świadczeń odszkodowawczych nie są ostateczne i mogą być zmieniane po wniesieniu odwołania.

WNIESIENIE ODWOŁANIA/REKLAMACJI OD STANOWISKA ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ

Istotną kwestią stanowi zarówno uprawnienie do złożenia odwołania od decyzji ubezpieczyciela, jak również  sposób zgłaszania ewentualnych reklamacji w związku z prowadzoną likwidacją jego szkody.

Zasadność złożenia reklamacji może dotyczyć wielu kwestii, np.:

  • opieszałości zakładu ubezpieczeń w postępowaniu likwidacyjnym,
  • nieprawidłowości w zakresie udostępniania przez zakład ubezpieczeń akt szkodowych,
  • należytej informacji w zakresie stosowanych części zamiennych, czy też kwalifikacji szkody jako całkowitej.
  • Odmowy przyjęcia odpowiedzialności gwarancyjnej za zdarzenie,
  • Określenie nieprawidłowego zakresu szkody,
  • Przyznanie zaniżonego odszkodowania.

Zakład ubezpieczeń powinien w ramach przyjętych przez siebie procedur, posiadać także procedurę obejmującą proces rozpatrywania skarg w związku z przebiegiem postępowania likwidacyjnego. Jednocześnie należy zauważyć, że zasady rozpatrywania reklamacji zostały szczegółowo określone w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1348).

Powyższa ustawa definiuje m.in. pojęcia: klienta, reklamacji, podmiotu rynku finansowego. Stosownie do art. 3 ust. 1 ww. ustawy, reklamacja może być złożona w każdej jednostce podmiotu rynku finansowego (tj. m.in. zakładu ubezpieczeń) obsługującej klientów.

Reklamacja może zostać złożona poprzez jedną z trzech wymienionych form:

  • pisemnie,
  • ustnie,
  • elektronicznie (w takim przypadku tylko wówczas, gdy takie środki komunikacji elektronicznej zostały do tego celu wskazane przez zakład ubezpieczeń).

Przedmiotowa ustawa nakłada na podmioty rynku finansowego obowiązek zawarcia w umowie następujących informacji w zakresie procedury składania i rozpatrywania reklamacji:

 1) miejsca i formy złożenia reklamacji,

2) terminu rozpatrzenia reklamacji,

3) sposobu powiadomienia o rozpatrzeniu reklamacji.

 

Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona w formie papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji.

Za pomocą poczty elektronicznej odpowiedź może zostać dostarczona wyłącznie na wniosek klienta (art. 5 ust. 2).

TERMIN TOWARZYSTWA UBEPIZECZEŃ NA ODPOWIEDŹ NA ODWOŁANIE

Zasadniczym terminem na udzielenie odpowiedzi jest 30 dni od dnia otrzymania reklamacji, jednak warto zaznaczyć, że ustawodawca posłużył się w tym miejscu określeniem „bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni”.

W sytuacjach wskazanych w art. 7 ww. ustawy, które uniemożliwiają rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi w terminie 30-dniowym, podmiot rynku finansowego przekazuje klientowi informację, w której wyjaśnia przyczynę opóźnienia, wskazuje okoliczności, które muszą zostać ustalone dla rozpatrzenia sprawy oraz określa przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi, który jednak nie może przekroczyć 60 dni od dnia otrzymania reklamacji.

Natomiast art. 8 przedmiotowej ustawy stanowi, że w przypadku niedotrzymania terminu 30 dniowego (ewentualnie 60 dniowego), reklamację uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta.

Odpowiedź na reklamację powinna zawierać m.in.: uzasadnienie faktyczne i prawne, chyba że reklamacja została rozpatrzona zgodnie z wolą klienta; wyczerpującą informację na temat stanowiska podmiotu rynku finansowego w sprawie kierowanych zastrzeżeń, w tym wskazanie odpowiednich fragmentów wzorca umowy lub umowy; imię i nazwisko osoby udzielającej odpowiedzi ze wskazaniem jej stanowiska służbowego; określenie terminu, w którym roszczenie podniesione w reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta zostanie zrealizowane, nie dłuższego niż 30 dni od dnia sporządzenia odpowiedzi.

Natomiast w przypadku nieuwzględnienia roszczeń wynikających z reklamacji klienta treść odpowiedzi na reklamację powinna także zawierać pouczenie o możliwości: odwołania się, skorzystania z mediacji, wystąpienia z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego, wystąpienia z powództwem do sądu powszechnego (art. 10). szkód.

 

W przypadku ewentualnych pytań Zapraszam do kontaktu.

Adw. Sebastian Możdrzeń


Kancelaria prowadzi sprawy z zakresu dochodzenia odszkodowań powypadkowych na etapie postępowania likwidacyjnego przed zakładem ubezpieczeń, jak również na etapie postępowania sądowego. Usługi prawne dotyczą również analizy kosztorysów naprawy, zlecenia sporządzenia kosztorysów prywatnych, dochodzenia roszczeń o zapłatę zadośćuczynienia od Towarzystw Ubezpieczeniowych. Kancelaria prowadzi sprawy o odszkodowanie na terenie całego kraju, z uwzględnieniem województwa świętokrzyskiego, lubelskiego, podkarpackiego w szczególności na terenie miasta: Rzeszów, Przeworsk, Jarosław, Łańcut, Przemyśl, Stalowa Wola, Tarnobrzeg

 

Adwokat Rzeszów, Odszkodowania Kancelaria Rzeszów, utrata wartości handlowej pojazdu, odszkodowania powypadkowe, kosztorysy naprawy, kosztorysy powypadkowe, Reklamacja od stanowiska zakładu ubezpieczeń, Odwołanie od stanowiska Towarzystwa Ubezpieczeniowego, Odmowa Zakładu Ubezpieczeń Odwołanie, jak napisać odwołanie od stanowiska ubezpieczyciela, w jakim terminie można złożyć odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń

Contact Form